Vorige week introduceerde Microsoft meer details over Dynamics 365 Business Central.
Ook werd meer informatie verstrekt over de upgraderegelingen voor huidige Dynamics NAV gebruikers.

Van Navision naar Dynamics 365

Microsoft nam in 2002 Navision over en sindsdien is de verwijzing naar Navision (later NAV) altijd in de benaming van opvolgende releases gebleven. Daar komt nu echter 16 jaar later met Dynamics 365 Business Central verandering in. Dynamics 365 Business Central is overigens zeer herkenbaar voor de huidige Dynamics NAV gebruikers en sluit qua naam beter aan op het “365” concept van Microsoft.
Zo is er een verregaande integratie met Office 365 en streeft Microsoft naar een nog betere cloud ervaring. “Microsoft 365” zal in de toekomst ook een nog verdere invulling gaan krijgen.

Twee varianten

De Business Central editie van Dynamics 365 bestaat nu uit een “Cloud” en “On Premises” variant.

Cloud variant

De “Cloud” versie draait, zoals de naam al aangeeft, alleen in de cloud en wordt door Microsoft gehost in haar Azure hostingcentra. Deze versie is beperkt aanpasbaar en zal in (eerste instantie) niet de mogelijkheid bieden voor (lokale of branchespecifieke) add-on’s. De “Cloud” variant werkt als een “SaaS” toepassing (Software-as-a-Service) en is uitsluitend beschikbaar op basis van maandelijkse fees in een abonnementsmodel.

On Premises

Deze variant kan, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zowel in uw serveromgeving als vanuit een hostingcentrum functioneren. De “On Premises” variant is bij de laatste opties als “Private hosting” beschikbaar, met alle beschikbare add-on’s. Voor de hosting kunt u daarbij kiezen voor een eigen hosting provider naar keuze (zoals bij Abecon/True) of op Microsoft Azure werken. De “On Premises” versie is zowel beschikbaar in het abonnementsmodel als in het aanschafmodel.

Overstappen licentie

Eind dit jaar/begin 2019 zullen de meeste huidige NAV add-on’s beschikbaar zijn voor Business Central On Premises. Met een geldige onderhoudsovereenkomst kan de licentie kosteloos worden omgezet van NAV naar Business Central. Uiteraard zullen er wel inspanningen/kosten gemoeid kunnen zijn voor extra trainingen, conversie, overzetten rapportages/maatwerk en dergelijke.

De “On Premises” variant van Dynamics 365 Business Central is daarbij dus de nieuwe release (of logische opvolger) van Dynamics NAV. Overigens is tegen een aanvullende vergoeding van een “Cloud add-on” tevens de Cloud versie beschikbaar. Hierbij zullen echter wel beperkingen aan gebruik van add-on’s en specifieke aanpassingen zitten.

Named Users

Dynamics 365 Business Central werkt met gebruikers op naam in plaats van het maximaal gelijktijdig aantal gebruikers bij Dynamics NAV (aanschafmodel). Voor huidige Dynamics NAV klanten met het aanschafmodel zullen bij omzetten naar Business Central, tevens het aantal gebruikers per type worden omgezet naar gebruikers op naam. Hiervoor zijn, afhankelijk van het oorspronkelijke aanschafplan en gebruikerstype, verschillende regelingen beschikbaar.

Voor NAV2013-NAV2018 volledige gebruikers (“Full Users”) die voor oktober 2018 zijn aangeschaft, geldt bijvoorbeeld een verhouding 2:1. Dat betekent dat voor iedere volledige gebruiker, twee volledige gebruikers in Business Central worden geleverd. Er kunnen hierbij wel restricties van toepassing zijn, zoals het moment van eventueel terugzetten van het aantal gebruikers.
Uiteraard kunt u bij nadere interesse bij uw accountmanager terecht voor een overzicht welke regeling van toepassing is in uw situatie.

Kortom

U heeft een juiste keuze gemaakt, Microsoft en Abecon ontwikkelen verder en komen met nieuwe releases voor u:

  • Continue uitbreiding van mogelijkheden
  • Aansluiting op cloud en Office 365
  • Aantrekkelijke regeling voor omzetten gebruikers
  • Geen additionele investering (bij onderhoud)

Wilt u meer weten kom dan naar de Abecon klantendag op 8 november in Nieuwegein en wij praten u bij!

Schrijf u hier in.