Met de release van Dynamics NAV 2017 zet Microsoft de integratie met haar platform verder door. Daarnaast is het gebruik, de installatie en integratie verder vereenvoudigd en geoptimaliseerd. Ook is het gebruik van de standaard APP en web client verder verbeterd. Hieronder wordt een limitatief aantal nieuwe features beschreven: Een verregaande integratie met Microsoft Outlook Mail.

Enkele voorbeelden:

  • Binnen Outlook een mail bericht ontvangen over een order en direct binnen Outlook die order openen en waar nodig verder verwerken
  • Een offerte aanvraag ontvangen van een klant en direct binnen Outlook een offerte aanmaken waarbij automatisch de klantgegevens worden gevuld op basis van de afzender

Deze functionaliteit die zowel in de Web versie van Outlook als de geïnstalleerde versie beschikbaar is, stelt u daardoor in staat om mails die tot een actie in NAV leiden direct in Outlook te verwerken zonder deze te verlaten.

Een verregaande integratie met Microsoft Outlook Agenda.

Enkele voorbeelden:

  • Taken gepland in een project direct tonen in de Outlook agenda
  • Urenverantwoording direct vastleggen binnen Outlook zonder deze te verlaten

Power BI analyses binnen NAV-rolcentrum

Voor Power BI was al een standaard integratie met NAV beschikbaar, maar vanaf NAV 2017 kunnen Power BI analyses direct worden weergegeven in het rolcentrum van NAV.

Nieuwe Excel add-in

Direct gegevens aanpassen en valideren binnen Excel en vervolgens direct in NAV. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld wijzigingen in de artikeltabel snel worden doorgevoerd door gebruik te maken van de ruime functionaliteit van Excel waarbij direct zichtbaar kan worden gemaakt welke aanpassingen niet stroken met de regels binnen NAV. Kortom ideaal voor het onderhouden en bijwerken van stamgegevens.
Geoptimaliseerde Dynamics CRM (365 CRM-apps) integratie
Het tot stand brengen van de integratie met Dynamics CRM is vereenvoudigd en de integratie zelf is vergroot onder andere door het direct beschikbaar stellen van prijs informatie vanuit NAV naar CRM.

 

Integratie met “Machine Learning” Cortana
Dankzij de integratie met het “Cortana Intelligence Suite” van Microsoft kan extra intelligentie worden toegevoegd aan NAV. Een aantal – als NAV APP – beschikbare voorbeelden is de voorspelling van de verkoop en daardoor het voorraadverloop van artikelen en het voorspellen van de cashflow. Een ander voorbeeld is de melding die tijdens het invoeren van een inkooporder verschijnt dat op basis van voorspellingen binnenkort ook andere artikelen bij de betreffende leveranciers ingekocht moet worden. Hierdoor wordt de gebruiker nog beter ondersteund in zijn werkzaamheden.

 

Power APPS en Flow
Microsoft heeft een omgeving beschikbaar gesteld waar relatief eenvoudig APPS gerealiseerd kunnen worden voor specifieke taken. Met Flow kunt u daarbij de bijbehorende – workflow – stappen definiëren.
Hierbij kunnen gegevens van verschillende bronnen worden opgehaald maar ook in worden vastgelegd. Een van die bronnen is Dynamics NAV maar ook Twitter en Dynamics CRM zijn voorbeelden van de vele beschikbare bronnen.

MICROSOFT DYNAMICS NAV AANPASSINGEN

Ook binnen NAV zelf zijn er aanpassingen die vooral het gebruik vereenvoudigen zoals tegelscherm voor het weergeven van artikelen met afbeeldingen en bijvoorbeeld ook om contactpersonen met haar foto’s weer te geven:

NOTIFICATIES

Binnen NAV kunnen nu ook notificaties worden weergegeven die voor een deel de waarschuwingen kunnen vervangen die als apart scherm worden weergegeven. Notificaties worden bovenaan het scherm weergegeven en bieden direct de mogelijkheid om direct vanuit de notificatie actie daarop te ondernemen. Wat het gebruiksgemak verder vergroot.

VRIJE ARTIKEL KENMERKEN

Per artikelcategorie kunnen vrije kenmerken worden gedefinieerd die per artikel kunnen worden ingesteld en waar nodig aangevuld. Binnen het artikelscherm en in rapportages kan vervolgens op deze kenmerken worden gefilterd en kunnen kenmerken bijvoorbeeld worden gebruikt binnen een Webshop. Ook kan de Artikelcategorie bestaan uit meerdere niveaus waardoor een duidelijke artikelstructuur kan worden gedefinieerd.

EXTENSIES EN APP STORE

In de NAV 2016 zijn extensies beschikbaar gekomen om op die manier aanpassingen te kunnen maken zonder dat dit de basis code van NAV zelf wordt aangepast. Hierdoor word het bijblijven met nieuwe NAV-versies sterk vereenvoudigd ten opzichte van aanpassingen binnen de basis code van NAV. De mogelijkheden van Extensies zijn in NAV 2017 sterk vergroot. Ook kunnen extensies worden gepubliceerd in de APP store voor Dynamics NAV. Hierdoor kan gewenste functionaliteit, zoals de integratie met PayPal, eenvoudig worden toegevoegd aan uw NAV-omgeving.
De Abecon Zorg add-on zal binnenkort beschikbaar zijn voor NAV 2017.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@abecon.nl of 088 0580 200, of met uw accountmanager.